Imbryk z ceramiki ręcznie wykonany zastąpił dzbanek na kwiaty
ręcznie wykonane dynie - lampiony z ceramiki
Bajecznie kolorowa, suto zdobiona doniczka z gliny to doskonały wybór! Ta ręcznie wykonana doniczka zachwyca swoim unikalnym designem i żywymi kolorami
Mały lampion w kształcie dyni, ręcznie wykonany z gliny -  jest nietuzinkową ozdobą każdego pomieszczenia, ale i poetycką formą oświetlenia wnętrza.
Szukasz wyjątkowego prezentu lub oryginalnej ozdoby do swojego domu? Bajecznie kolorowa, suto zdobiona doniczka z gliny to doskonały wybór!
Duży lampion w kształcie cudownie czerwonego jabłka, ręcznie wykonany z gliny, jest nie tylko ozdobą pomieszczenia, ale także romantyczną formą oświetlenia.  Adam by się skusił :)
wyjątkowa ozdoba z ceramiki w kształcie dyni, która zachwyca swoim pięknem i precyzją wykonania. Ta unikalna dekoracja jest doskonałym pomysłem na prezent, który z pewnością ucieszy każdego obdarowanego.
Duży lampion w kształcie cudownie różowej dyni, ręcznie wykonany z gliny

Podstawowe techniki wytwarzania przedmiotów z gliny

Znajdziesz tu informacje na temat procesu tworzenia przedmiotów z gliny
19 grudnia 2024

Trzy podstawowe techniki pracy z gliną

 

Glina to jeden z najstarszych materiałów wykorzystywanych przez człowieka do tworzenia przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych. Dzięki swojej plastyczności oraz trwałości po wypaleniu, jest niezwykle popularna w rzemiośle artystycznym i ceramice. Oto trzy podstawowe techniki pracy z gliną, które pozwolą Ci rozpocząć przygodę z tym wyjątkowym materiałem:

1. Toczenie na kole garncarskim

Toczenie na kole to jedna z bardziej zaawansowanych technik, która pozwala na precyzyjne tworzenie symetrycznych przedmiotów, takich jak kubki, miski czy dzbany. Proces ten polega na formowaniu gliny, która obraca się na kole garncarskim. Wymaga wprawy i umiejętności kontrolowania ruchów dłoni.

W tej technice należy szczególnie uważać na ilość używanej wody – choć jest ona niezbędna do zmniejszenia tarcia i ułatwienia formowania, nadmiar wody może osłabić strukturę gliny, powodując pęknięcia w czasie schnięcia i wypalania.

2. Formowanie w formach

Formowanie w formach polega na wylewaniu płynnej gliny (szlamu) do gotowych form gipsowych lub wciskaniu plastycznej gliny w przygotowane kształty. Metoda ta jest idealna do tworzenia powtarzalnych przedmiotów o bardziej złożonych detalach, takich jak figurki, płytki ceramiczne czy elementy dekoracyjne. Tak powstaje też większość ceramiki użytkowej czyli talerze kubki, misy, dzbanki itp.

3. Modelowanie ręczne (lepienie z wałeczków i płatów)

To zdecydowanie moja ukochana technika.  Modelowanie ręczne to najstarsza i najbardziej uniwersalna technika pracy z gliną. Polega na ręcznym formowaniu kształtów za pomocą wałeczków lub płatów gliny:

Wałeczki: Glina jest rolowana w cienkie wałeczki, które następnie układa się warstwowo, tworząc różnorodne kształty, np. misy, wazony czy rzeźby. 

Płaty: Glina rozwałkowana na cienkie płaty może być wycinana i formowana w dowolne struktury, np. doniczki w kształtach kamieniczek czy płaskorzeźby. Moje dyńki też lepię z płatów gliny :)

Ta technika pozwala na dużą swobodę artystyczną, ale wymaga cierpliwości i precyzji, szczególnie przy łączeniu elementów.

Jak łączyć elementy gliniane?

Podczas pracy z gliną często zachodzi potrzeba łączenia różnych części, np. przy dodawaniu uchwytów do kubków lub dekoracyjnych elementów do większych projektów. Aby połączenie było trwałe, należy zastosować następujące kroki:

1. Szorstkowanie powierzchni – miejsca styku należy lekko naciąć lub zarysować narzędziem, co zwiększy przyczepność.

2. Zaprawa (ang. slip) u mnie zwana błotkiem– jest to mieszanka gliny i wody o konsystencji rzadkiej pasty, która działa jak klej. Należy nałożyć ją na przygotowane powierzchnie przed połączeniem elementów.

3. Dociśnięcie i wygładzenie – po połączeniu części warto delikatnie je docisnąć i wyrównać krawędzie, aby uniknąć pęknięć podczas schnięcia.

No i jeszcze raz, choć pisałam to już przy technice toczenia na kole... 

Uważaj na nadmiar wody!

Nadmierne używanie wody podczas pracy z gliną to jeden z najczęstszych błędów początkujących. Glina zbyt nasiąknięta wodą staje się miękka i trudna do formowania, a po wyschnięciu jest bardziej podatna na pękanie. Dlatego warto stosować wodę z umiarem i dbać o równomierne wysychanie gotowych prac.

 

Praca z gliną to nie tylko sposób na stworzenie wyjątkowych przedmiotów, ale także doskonała forma relaksu i rozwijania kreatywności. Mnie wręcz wyzwoliła. Niezależnie od wybranej techniki, najważniejsze to czerpać radość z procesu tworzenia i nie bać się eksperymentów!

Wszystkie prace poniżej są wykonane metodą lepienia z płatów .

A close up of a wall with a bunch of carvings on it

22-460 Szczebrzeszyn 

Wielącza Kolonia 101

biuro@ceramikanaroztoczu.pl

ceramikanaroztoczu@gmail.com

+48 721 431 721

Regulamin

Polityka prywatności

Dostawa i zwroty

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.